Advertise Here

Pena Mawar Hijau

- Another Blogger Blog's

Kawan adalah seorang yang namanya kita ketahui, yang kita lihat berkali-kali, dengannya mungkin kita ada persamaan dan kita berasa gembira bersamanya.
Kawan adalah orang yang boleh kita undang ke rumah dan dengannya kita bergurau, namun kita tidak akan memberikan hidup kita kepada mereka kerana kadang-kadang tindakan mereka susah difahami, sebab kita belum mengenali mereka. Betul!
Sebaliknya seorang sahabat adalah seorang yang kita cintai, bukan sebab kita jatuh cinta padanya tetapi sebab kita ambil berat tentang dirinya dan memikirkannya ketika dia tidak bersama kita.
Sahabat adalah orang yang kita ingat bila kita melihat sesuatu yang mereka sukai kerana kita sangat mengenalinya. Kita akan memaafkan kesalahannya sebab kita memahaminya.
Kalau dia menangis, kita tepuk belakangnya dan biarkan dia menangis. Kita tahu tabiatnya. Kesusahan seorang sahabat turut membuatkan kita akan ikut sama merasai susahnya.
Bila dia ketawa, hati kecil kita akan menangis kerana kita mengerti isi hatinya. Hatinya bersama kita. Sebab mereka adalah orang yang gambarnya kita miliki dan kita selalu teringatkannya. Paling penting, sahabat adalah orang yang kita dapat lihat dalam fikiran kita sendiri.
Tidak semestinya kita kawan bertahun-tahun, dia adalah sahabat kita, boleh kita curahkan segala, berkongi segala rahsia dan masalah. Masih ada halangan untuk kita benar-benar rapat dan menganggapnya sebagai sahabat.
Tetapi ada ketikanya kita boleh menjadi rapat dan begitu akrab walaupun kita baru mengenali seseorang. Mengapa? Inilah yang dikatakan keajaiban dalam bersahabat. Kadang-kadang kita sendiri pun tidak tahu mengapa kita boleh menerima seseorang dalam hidup kita, menjadi begitu akrab dalam masa yang agak singkat.
Kita hanya berani meluahkan / bercerita tentang diri kita hanya apabila benar-benar percaya dan yakin dia boleh membantu - sekurang-kurangnya untuk berkongsi masalah dan perasaan kita. Semua ini tidak akan diperolehi kalau tidak daripada seorang sahabat yang ikhlas dan jujur dalam perhubungannya dengan kita.

Sumber: UMPH/APRIL 2006/P 104

0 ulasan:

Catat Komen

Dikuasakan oleh Blogger.